Noodwater

Na de problemen met de drinkwatervoorziening in Hemiksem-Schelle en Bonheiden in 2010 neemt Pidpa het initiatief om met alle Vlaamse drinkwaterbedrijven de krachten te bundelen door gemeenschappelijke nooddrinkwatervoorzieningen aan te schaffen en onderlinge samenwerkingsovereenkomsten af te sluiten. Zo zijn maatregelen uitgewerkt om te voorzien in de onmiddellijke noodwaterbevoorrading van 20.000 inwoners.

Sinds 2014 heeft Pidpa in haar collectorgebouw te Herentals een stock van 2.500 flessen water van 10 liter, 12.000 lege waterzakjes van 5 liter en 3 flexitanks van 24.000 liter. Hetzelfde materiaal bevindt zich ook bij de Watergroep in Lokeren. Met een havenbedrijf uit Antwerpen wordt een contract afgesloten voor het gebruik van flexitanks, zeecontainers, trailers en transport.

Natuurlijk is een goede voorbereiding belangrijk. Daarom bevraagt Pidpa elke gemeente en stad waar deze voorzieningen, wanneer nodig, het best worden geplaatst.

In oktober 2014 test Pidpa hoe snel we inwoners via een verdeelpunt kunnen bedienen; op basis van de bevindingen van deze testoefening vervolledigen we onze procedures.